KEPUTUSAN MAHKAMAH RAYUAN PETANG INI MENYELESAIKAN KRISIS DI PERAK?

Saya yakin ramai yang menunggu dengan debaran Keputusan yang bakal dibuat oleh Mahkamah Rayuan yang dijangka akan dibacakan keputusannya pada 3.30 petang ini. Apakah implikasi keputusan ini kepada Pakatan Rakyat dan Umno@BN? Mampukah keputusannya yang diumumkan menjadi penamat krisis politik di Perak. Kepada Pakatan Rakyat, sekiranya keputusan ini memihak kepada Dato Seri Ir Nizar Jamaludin ia akan membuka laluan untuk memohon mandat serta perkenan Istana untuk membubarkan Dun Perak. Ini dilihat penting untuk menyerahkan hak dan pilihan kepada rakyat Perak untuk menyelesaikan krisis yang berlaku sejak Febuari lalu.

Sekaligus keputusan yang mengekalkan Nizar sebagai Menteri Besar akan meningkatkan momentum sokongan serta simpati rakyat bukan sahaja di Perak tetapi juga seluruh Malaysia kepada Pakatan Rakyat. Ia sekali gus member petanda dan membuka laluan pembentukan kerajaan baru selepas Pilihanraya Umum ke 13 nanti.

Sebaliknya jika Umno@BN memenangi kes ini mereka hanya ibarat menang sorak tetapi rakyat bakal menolak mereka dalam pilihanraya Umum ke 13 akan datang. Rakyat akan tambah meluat dan bakal memberi pengajaran untuk 'membalas jasa' Umno@BN merampas kerajaan Perak secara kudeta. Sistem perundangan Negara akan terus menjadi perdebatan.Rakyat tidak boleh disalahkan dalam hal ini kerana apa yang berlaku dalam sistem kehakiman Negara bermula daripada Isu Pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbbas dan hakim –hakim kanan sehinggalah isu tape Linggam kepercayaan rakyat kepada ketelusan dan keadilan sistem kehakiman dan perundangan Negara semakin terhakis.

Sudah pasti mereka tidak akan membubarkan Dun Perak. Bermakna kerajaan Perak kekal tidak stabil memandangkan pertikaian dan pelbagai kes yang sedang dibicarakan di mahkamah termasuk yang melibatkan Speaker S. Sivakumar.Ini bermaksud walaupun Umno@BN menang atau kalah dalam keputusan Mahkamah Rayuan akan tetap membawa kepada kejatuhan Umno dalam penguasaan senario politik dan pentadbiran dalam kerajaan.

Justeru itu, saya mendoakan agar Allah SWT memberi kemenangan kepada Nizar kerana ia boleh menyelesaikan krisis politik di Perak serta bakal membawa era baru kepada politik baru Malaysia yang lebih adil, demokratik dan berkebajikan.

Comments :

0 comments to “KEPUTUSAN MAHKAMAH RAYUAN PETANG INI MENYELESAIKAN KRISIS DI PERAK?”

Post a Comment