'Bahang' Himpunan 100,000 Mansuhkan PPSMI mulai terasa

KUALA LUMPUR, 7 Mac (Hrkh) - Kurang empat jam untuk merealisasikan acara kemuncak Himpunan 100,000 rakyat membantah PPSMI di Masjid Negara, bahangnya sudah dapat dirasai di beberapa lokasi di ibu kota.

Tinjauan Harakahdaily sekitar kira-kira jam 7.30 pagi mendapati semua jalan raya menuju ke Masjid Negara, Sogo dan Istana Negara berada dalam keadaan tenang tanpa sebarang sekatan jalan raya namun jam 10 pagi, kelihatan pasukan polis sudah mula berkawal di kawasan strategi tersebut.

Jalan menuju ke Dataran Merdeka telah ditutup dan difahamkan beberapa kawasan berhampiran juga bakal ditutup berdasarkan kepada jumlah kon-kon polis yang disusun di tepi pembahagi jalan.

Tinjauan mendapatidi Kompleks Beli-Belah Sogo, kelihatan tiga buah trak polis sudah berada disisi kawasan beserta lebih 50 anggota polis beruniform namun tiada sebarang sekatan dilakukan lagi.

Lain pula keadaannya di Masjid Negara terdapat puluhan orang ramai sudah berkumpul dipercayai peserta Himpunan berdasarkan kepada baju putih yang dipakai mereka termasuk kain rentang dan banner yang dipasang berhampiran manakala lebih 200 anggota polis sedang siap berbaris mendengar taklimat daripada pegawai di pekarangan luar Pusat Islam bertentang dengan Masjid Negara.

Terdapat sekatan jalan raya daripada Brickfields ke Pasar Seni berhampiran belakang bangunan stesen Keretapi lama. Terdapat juga puluhan anggota polis di Pasar Seni

Di Istana Negara pula suasana persekitaran dipenuhi oleh bas-bas pelancong, namun dua buah trak polis sudah berada dan kelihatan anggota sedang meletakkan kon-kon polis di sekitar kawasan pintu masuk.

Dalam pada itu menurut team Harakah di Bangi, Muhammad Hamzah Abdul Rahim terdapat satu sekatan jalan raya berdekatan dengan susur masuk lebuh raya Sungai Besi yang menyebabkan kesesakan kenderaan kira-kira jam 7.45 pagi tadi.

Orang ramai dinasihatkan menggunakan pengangkutan awam seperti LRT dan Komuter bagi mengelak daripada berhadapan dengan kesesakan jalan raya yang dijangka akan berlaku beberapa jam lagi.

Comments :

0 comments to “'Bahang' Himpunan 100,000 Mansuhkan PPSMI mulai terasa”

Post a Comment