Penanti: Pengundi Cina sokong calon Pakatan Rakyat

PENANTI, 23 Mei (Hrkh) - Pengundi cina di beberapa tempat Jentera Daerah Mengundi (JDM) di Dewan Undangan Negeri (Dun) N12 Penanti tetap pendirian mengundi calon Pakatan Rakyat pada pilihan raya kecil yang diadakan 31 Mei ini.

Mereka mengatakan ketetapan itu di hadapan calon N12, Dr Mansor Othman dalam satu pertemuan dan majlis minun teh di kedai minuman di Kubang Ulu petang semalam.

Rata-rata mereka berpandangan Umno dan Barisan Nasional (BN) takut rahsia orang nombor satu negara terus tercalar ekoran perbuatan kroni mereka sendiri.

Masyarakat cina dalam pilihan raya umum ke-12 dan pilihan raya kecil Permatang Pauh yang diadakan pada Ogos tahun lalu jelas tidak memberikan peluang BN menang sebaliknya memberi undi pada PAS dan KeADILan.

JDM Sungai Lembu, Kubang Ulu, Sungai Semambu dan Jalan Berapit merupakan penempatan bukan Islam yang dulunya sukar ditembusi tambahan lagi belum ada Parti KeADILan yang dapat melonjakan semangat perjuangan mereka menentang penguasa yang zalim.

Chua Hong Tyen, 53, berkata, sepanjang pilhan raya umum dari tahun 1999 beliau dan keluarga tidak pernah memberi undi pada BN kerana tahu BN begitu zalim dan tidak bertimbang rasa. Beliau pada pilihan raya umum dan pilihan raya kecil Permatang Pauh turut berkempen bersama Pakatan Rakyat.

"Saya turut berkempen membantu memenangkan calon Pakatan Rakyat dan ini satu hadiah bererti bagi kami, " ujarnya. Lee Ah Ngor 70 berkata, BN langsung tidak pernah memajukan kawasan ini walhal Penanti dalam pilihan raya umum ke-11 dikuasai BN menerusi calonya Dato' Abdul Jalil Abdul Majid.

Tetapi, apa yang dijanjikan tinggal hampa dengan alasan yang berbagai.

"Kami sudah biasa dengan janji-janji kosong terutamanya BN yang sanggup menabur wang sedangkan pada hakikatnya marah pada pengundi tidak menyokong mereka akibat bencikan ketirisan dan rasuah, " katanya.

Sementara itu, Biro Masyarakat Pilihan raya kecil Penanti , Saudara Jordan sekali lagi mengulangi perasaan gembiranya bila mendapat tahu empat JDM yang majoriti bukan Islam menang dan pasti kali ini semangat yang sama diperolehi.

Comments :

0 comments to “Penanti: Pengundi Cina sokong calon Pakatan Rakyat”

Post a Comment